Thursday

Sedekah

mase gua tgh study uniten dulu, gua selalu makan kat kedai ni name die anugerah.makanan die bole tahan sedap.
waiter yg amik order pun bole tahan solid2.ade sorang waiter tu kawan gua name jimi ni sudah tangkap syok.kehkehkeh.tp yg bestnye makan kat area ni ade ramai sangat datang mintak sedekah.
ade yg jenis bawak file banyak2, tunjuk bukti yg die mintak untuk anak yatim.ade yg buta.ade yg pura-pura buta.ade yg jual tisu.macam-macam jenis ada.

tapi ade satu pakcik ni memang x makan saman.ok lu cacat, lu xde kaki sebelah.gua paham.kawan2 gua pn paham.
die punye ayat mintak sedekah, "nak mintak derma skit nak, pakcik nk beli kaki palsu"."kalo xde xpe nak".
tapi ayat "bile xde xpe"tu ayat tipu je.selagi lu x bagi selagi tu la die duduk tepi meja lu tunggu sampai lu bagi.
da name pun mase tu gua student, bukan banyak sangat duit pun nk main derma2 ni.bukan gua kedekut tp kalo da hari2 gua mkn kat situ, xkan hari2 gua nk derma kat dia?rm1 bole beli teh o suam ok.

masa gua da nak masuk final year, gua dgn kawan2 gua masih makan kat anugerah.makanan masih sedap.waiter pn masih maintan solid.
pakcik mintak sedekah pun masih ade.tapi ari tu ari yg kurang bijak utk die mintak derma pasal sorang kawan gua ni tengah panas.maybe ptptn die sangkut.x pn die panas sebab masa tu memang tengah musim panas dekat area bangi.

gua nampak pakcik mintak sedekah sebelah kaki tengah datang kat meja kitorang.gua da standby rm1 sebab ari tu gua rasa ikhlas nak bersedekah.
"nak mintak derma skit nak, pakcik nk beli kaki palsu"......ayat die masih maintain same dari dulu.
elok gua nak hulur rm1 kat pakcik tu.tibe-tibe kawan gua sorang ni tempik,
"pakcik saya da dekat 4 tahun makan kat sini.dekat 4 tahun gak la saya duk derma kat pakcik.mahal sangat ke kaki palsu pakcik tu?carbon fiber ke?".
orang kat anugerah ramai gak yg pandang kat table kitorang.
........pakcik tadi slow-slow moonwalk sebelah kaki pegi try luck kat meja sebelah plak.gua pulak pura-pura lap mulut pakai rm1 yg gua da standby tadi.

4 comments:

  1. macam siyul....tapi mmg lawak weh part carbon fiber tuh :p adoyai..

    ReplyDelete
  2. oit. lawak gak ni.. tp ade la adegan sedih disitu..

    btw... hi senior(kot)!

    aku pon ex-uniten

    ReplyDelete
  3. hehehehehehehe makin lama baca blog ni makin tertarik...
    sempoi habiss!!!~~

    ReplyDelete